J陑yk polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) J陑yki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF ie縦i edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Wi阠ej
Start arrow Przyk艂adowy program - mno偶enie liczb
Mno偶enie liczb Drukuj Email
Wpisa艂: Robert Stasiak   
20.10.2007.

Program mno偶膮cy liczb臋 2-bajtow膮 przez 1-bajtow膮:
M艂odszy bajt liczby mno偶onej oraz mno偶nik pobieramy prosto np. z pami臋ci do A i B, wykonujemy polecenie MUL  i cz臋艣膰 zawart膮 w A zapisujemy jako pierwsz膮 cz臋艣膰 wyniku, cz臋艣膰 z B zapisujemy w dodatkowym rejestrze uniwersalnym (np.: R7). Potem do A i B pobieramy starszy bajt liczby mno偶onej oraz mno偶nik, ponownie wykonujemy mno偶enie, zawarto艣膰 B zapisujemy w kolejnym wolnym rejestrze uniwersalnym (np.: R6). Nast臋nie dodajemy do siebie zawarto艣ci A i rejestru R7, zapisujemy jako drug膮 cz臋艣膰 wyniku. Do A pobieramy zawarto艣膰 rejestru R6 i wykonujemy dodawanie z uwzgldnieniem przeniesienia C,  za pomoc膮 polecenia ADDC. Wynik  zapisujemy jako ostatni膮 cz臋艣膰 wyniku.

 

Przyk艂ad:

 

           ORG 0000H
           MOV A,11H
           MOV B,15H
           MUL AB
           MOV R7,B
           MOV 22H,A
           MOV A,10H
           MOV B,15H
           MUL AB
           MOV R6,B
           ADD A,R7
           MOV 21H,A
           MOV A,R6
           ADDC A,0H
           MOV 20H,B
koniec:SJMP koniec
           END

Zmieniony ( 20.10.2007. )
 
nast臋pny artyku艂 »